Intre terapie si
arta.
Te asezi
confortabil in scaun si privesti spre scena, esti cu totul absorbit de ceea ce
se intampla acolo, traiesti alaturi de protagonist si intregul corp isi doreste
sa experimenteze scena. Ori poate esti in culise si te pregatesti sa performezi
in fata unui numar mai mic sau mai mare de oameni, chiar daca aplauzele de
inceput si de final sunt previzibile, emotiile sunt prezente, aici, cu tine; nu
ai insa timp sa te gandesti la asta.
In
ambele cazuri traiesti cu o intensitate mare, la care poate, nu te asteptai; te
surprinde inca. Cum ar fi sa ii dai curs invitatiei: corpul ce vrea sa
experiementeze si mintea dornica sa inteleaga, sa traiesti concomitent rolul
spectatorului si cel al dansatorului ce isi dau intalnire in spatiul de
proiectie al propriei vieti. Dansul,
atat de abstract chair si pentru dansator, cu o definitie mereu in
transformare, ajunge sa fie astazi “o forma de manifestare a prezentei
corporale cu nenumarate semnificatii” sau “provocarea adresata celuilalt prin multitudinea
de intelesuri”. Si daca celalalt ai fi tot tu….ai schimba dansul intr-o
infinita sursa de informatii si sensuri.
De aici
si rolul artei ori al artistului in societatea moderna: cresterea gradului de sensibilizare
a tututror simturilor, ascutirea spiritului de observatie si largirea paletei
de contiinta in randul oamenilor; in termini psihologici – intelegera mai
profunda a fiinite umane prin intermediul metaforei corporale. Avantajul
artistului este tocmai sansa pe care acesta o ofera potentialului sau de
a se exprima in aceasta lume. Dar responsabilitatea sa ar putea fi una sociala,
de a-i insotii si pe celalalt in procesul de sensibilizare si constietizare de
sine. Cum ar mai fi o intalnire intre un terapeut si un artist…? Dar cum stim
unde se termina unul si incepe celalalt?
Oare ce legatura s-ar putea afla intre ei?
In
experientele mele cu dansul contemporan am putut sa identific valoarea
terapeutica a acestui dans in sine dar si intrepatrunderea unor elemente din
psihologie (conexiunea dintre perioada perinatala si patternurile de miscare
ale adultului, bazata pe memoria corporala), sau a diferitelor practici de
meditatie dinamica (mentinerea activa a zonei abdominale considerate a fi
centrul) si cel mai important lucru, constientizarea corporala si miscarea
libera, lipsita de controlul mental. De aici a inceput si orientarea mea spre
dansterapie.
Intr-o
discutie amicala, trei oameni
importanti de stiinta, Ervin Laszlo, Stanislav Grof si Peter Russell, au
subliniat faptul ca arta, un element component
al culturii umane, poate fi unul transformator la nivel personal si
cultural. In cultura occidentala, stiintele umaniste si arta si-au pierdut,
treptat, aprecierea si interesul majoritatii oamenilor si cel mai important din
partea celor ce au puterea de a decide (acestea fiind primele sacrificate cand
vine vorba de investitii financiare). Astfel ca utilitatea lor ar putea fi
subliniata tocmai prin schimbarea obiectivelor de la simpla creatie, la
cultivarea creativitatii personale a fiecarui om in parte. Dihotomizarea
producatorului de receptor la nivelul intregii culturi, reflecta de fapt o
scindare interioara intre partea creatoare (ce ramane de cele mai multe ori un
simplu potential) si partea ce urmeaza (ideile, valorile altora). Un pas
urmator pe care artistii il au, poate, de facut, este acela de a devein
constienti de potentialul artei lor, ceea ce inseamna mai mult decat simpla
constientizare a potentialului personal.
Si
atunci, revin asupra intrebarii: artterapeutul, este la randul sau un artist!? Si
imi vine aici in minte, ca si raspuns, ultima carte a unui terpaut foarte
cunoscut noua, o carte cu poezie.
Artterapia
si folosirea artelor expresive in dezvoltarea personala au minunatul avantaj de
a produce intr-un mod experiential intelegeri si transformari profunde, greu de
adus la suprafata pe cai preponderent mentale. In primul rand pentru ca avem o
memorie corporala, foarte fidela noua, ce nu uita nimic si care incepe sa
inmagazineze informatii chiar inainte de a ne naste. Apoi tot aceasta memorie
este atat de draguta incat sa ne aminteasca din cand in cand faptul ca ceva nu
a functionat si continua sa nu functioneze in echilibru. Si daca corpul este
primul care a trait si a inmagazinat experiente…ce ar fi sa ii dam lui dreptul
de a le exprima primul: cum ar fi, de exemplu, dansul, sau dansterapia - sa reproduca in prezent trairi, emotii,
ganduri din trecut prin miscari libere, spontane.
Terapia
prin dans sau miscare, isi are inceputurile inca din anii 1940, avand la baza
premiza faptului ca mintea si corpul se afla intr-o stransa conexiune si ca
ceea ce se experimenteaza la nivel mental, este trait si in corp. Astfel ca,
exprimarea propriei persoane are un rol important in dezvoltarea personala, iar
verbalizarea lipsita de emotie, creativitate sau actiune, nu poate cuprinde
trairea complete a fiinite umane.
Psihoterapia
Experientiala Unificatoare, cuprinde, alaturi de forme variate de exprimare
metaforica, dansterapia si integrarea corporala. Abordand fiinta umana in mod
unitar (minte, corp, suflet) metoda experientiala, permite o manifestare in
prezent a intregului bagaj de credinte, temeri, patternuri comportamentale sau
emotii blocante pentru a le integra si a le transforma in directia stimularii
creativitatii.
Atunci cand intelegerea mentala este insotita
de o traire puternic emotionala, capacitatea de transformare creste
considerabil; iar daca este alaturata si forma de exprimare fizica, ceea ce a
reprezentat in trecut o trauma, este resemnificata construind o noua ancora
corporala, iar incordarea, un blocajul fizic, se poate transforma in fluiditate
si vitalitate.
Ma
gandesc sa va ofer si cateva exemple dintr-un grup de dezvoltare personala prin
dansterapiei si pentru ca mainile au luat-o inainta gandului, ma trezesc deja
scriind:
Exercitiu
experiential: “In spatiul
intunecat al uterului , o celula se deschide si aprinde lumina constiintei. O
noua calatorie incepe, o celula singura, unica. Ea respira, se hraneste, se
misca si cel mai important…devine contienta. Rand pe rand, fiecare celula a
corpului isi capata propria inteligenta, propriul sens al prezentei si proces
al vietii.
Respiri adanc…odata cu tine fiecare celula a corpului tau
respira in ritmul sau. Iar
respiratia aduce o miscare a propriului tau corp. Atunci cand toate celulele
tale respira in acelasi timp, se naste creativitatea ta. Poate chiar
acum!? =aici fiecare se misca liber=
Aflandu-te acum in inima celulei, te odihnesti…Esti…Existi…Traiesti…Doar
respiri. Este momentul de o pauza. Spatiul gol, vital dintre miscari. Fiecare
act al creatiei are nevoie de aceasta odihna pregatitoare, de a fi…”
Iar acest exercitiu a culminat cu intelegeri ca: merit sa
fiu iubit si prin simplul fapt ca exist, nu doar daca fac ceva; am nevoie sa ma
opresc pentru a o lua intr-o noua directie;
“a sta”, a nu respira poate insemna “a muri”, iar teama de moarte este
prezenta mai mereu, dar sub diferite forme; nu vreau sa ma exprim mereu, pentru
prima oara imi doresc sa trec neobservata.
O alta
intalnire a avut ca si tema transformarea relatiilor - fiecare s-a putut gandi
la o persoana importanta pentru a-i scrie o scrisoare, a cautat sa simbolizeze
relatia printr-un obiect, dupa care a invitat la dans persoana respectiva, iar
rezultatele au fost la fel de surprinzatoare. Atunci cand nu iti permiti sa
traiesti constient decat o parte a relatiei, cealalta parte este nevoita sa se
manifeste sub alte forme (somatizari); oferindu-i o forma prin care sa se poata
exprima, energia (ocupata pana atunci cu a respinge din campul constiintei
parti din relatie) poate curge liber spre cealalta persoana sau se poate
orienta spre o noua relatie.
Iata si
de aceasta data replici ale celor ce au participat: nu am simtit niciodata ca
exista o relatie intre mine si fratele meu, iar pe masura ce ii scriam
scrisoarea, relatia noastra iesea la suprafata si se transforma, parca in ceva
mai matur; as putea oferi instinctului sau corpului mai mult glas, uneori,
decat mintii!?; am sa le fac loc in interiorul meu si emotiilor negative, asa
cum sunt ele; am nevoie ca cineva sa aibe incredere in mine si in reusitele
mele sis a imi dea permisiunea de a pleca, as putea fi chiar eu acea persoana.
Exercitiu
de grup– alegi sa fii in corp sau in afara lui si cauti sa te manifesti folosind
atat spatiu cat ai nevoie: mi-a placut haosul creeat, am putut sa traiesc lipsa
controlului cu mai putina teama; eu am fost cel care a facut dezordinea, ceea
ce nu fac sub nici o forma in viata de zi cu zi, am vrut sa vad cum este…; m-am
prins de calorifer si nu i-am mai dat drumul, probabil are legatura cu
dependenta mea si cu faptul ca mi-e teama sa nu fiu respinsa; mie mi-ar placea
sa fiu si afara asa cum sunt aici in interior (persoana se referea la
interiorul camerei, intelegem insa ca poate fi vorba despre interiorul psihologic).
Exercitiu
– Dansul celor 5 ritmuri (fluid, staccato, liric, haotic, lipsa miscarii): nu
am reusit niciodata sa exprim agresivitatea mai clar decat acum; am observant
nevoia mea de miscari rotunde si feminine, cred ca ar fi cazul sa dau voie
feminitatii sa fie mai prezenta; mie mi-a fost dificil sa interactionez cu
ceilalti pentru ca spatial meu personal este stabilit ceva mai departe, mi-a
fost de prea multe ori incalcat; am crezut ca este ceea ce isi doreste si ea
dar se pare ca este vorba de control, de multe ori cred ca totul e bine in
relatie fara a ma afla in contact cealalta persoana.
Si
bazandu-ne pe sinceritatea permanenta a corpului, putem afla cu o fidelitate
mai mare dorinta de a intra in contact sau simpla manifestare formala, nevoia
de a fi admirat, imbratisat, mangaiat si dificultatea de a cere; ori poate
diferenta intre gandul de a fi in relatie si prezenta reala acolo, capacitatea
de urma instinctual interior si de a fi in acelasi timp intr-un grup, teama de
a pierde controlul ori de a fi judecat.
Am sa
las deschis acest jurnal al
intalnirilor, deoarece grupul de dansterapie este inca in desfasurare si atata
timp cat reprezinta o resursa bogata de autocunoastere, am sa o folosesc invitand la dans si alte persoane.
Pe tot
parcursul educational nu ne invata nimeni cum anume putem asculta si invata de
la propriul corp. Mai mult decat un simplu mecanism organic nu este abordat la
nici una dintre materiile studiate, cu toate acestea reprezinta cea ma bogata
sursa de cunoastere a propriei persoane. Nu mai dezvolt aici cu privire la
ruptura minte – corp, ce este accentuata odata cu intrarea in sistemul
educational, deoarece au fost persoane ce au vorbit despre asta. Inca de cand
se naste copilul este invatat sa isi controleze corpul: sa se deplaseze, sa isi
controleze impulsurile, apoi sa isi limiteze modalitatile de exprimare, ca in
final sa il conserve cat mai tanar. Insa ceea ce vreau sa aduc aici este mai
mult o intelegere personala a importantei trezirii copului indiferent de varsta
pentru a-i oferi dreptul la o exprimare, atat de valoroasa!
Alina Porumboiu
Revista de dezvoltare personala unificatoare Nr 3/2011
În căutarea iubirii de sine
Este iubirea suficientă pentru o relaţie
de cuplu armonioasă? Dacă între doi
parteneri există iubire, de ce apar probleme? Cum ajunge să moară o relaţie care
se naşte din iubire? Iată câteva întrebări care încearcă să găseasc un răspuns
în demersul terapeutic pe care îl traversează persoanele care se confruntă cu
probleme de cuplu.
Din
perspectiva psihoterapeutică se impune o redefinire a conceptelor care intră în
această discuţie: cum e văzută şi simţită iubirea de către cel care îi trăieste
absenţa, în prezent, şi cum ar arăta pentru el o relaţie de cuplu vie? Asta
pentru că nu de puţine ori întâlnim o atitudine
confuză vis a vis de tema iubirii, de altfel un subiect mult discutat în
literatură, şi nu numai în cea de specialitate. Din ce motive sunt atât de greu
de disociat,uneori, stări cu un conţinut absolut diferit, cum ar fi sentimentul
de iubire şi starea de dependenţă, iubirea condiţionată faţă de cea
necondiţionată.
Nu de puţine ori întâlnim sintagma: ”dacă mă
iubeşte, renunţă, pentru mine, la ce-şi doreşte el”, “nu cred că este cazul să
îi comunic eu despre ceea ce simt…ar fi trebuit să mă cunoască până acum.”
Iubirea
pură înseamnă şi libertate. A deveni conştient de faptul că fiecare dintre noi
este liber este déjà un pas mare către regăsirea iubirii. Acceptarea libertăţii
celuilalt înseamnă confirmarea propriei libertăţi interioare şi, totodată, momentul de întâlnire cu iubirea.
Avem
credinţa că o dată ce simţim iubirea celuilalt nu o vom putea pierde vreodată. Şi
lucrurile ar decurge aşa, dacă am fi conştienţi de faptul că adevărata iubire
se naşte din iubirea de Sine. Oare putem
iubi pe cineva dacă nu ne iubim propria fiinţă? Putem fi prezenţi într-o relaţie
cu altcineva dacă nu suntem prezenţi în noi înşine? Cum am putea dărui cuiva
dragoste dacă nu suntem capabili, mai întâi, sa ne-o oferim nouă înşine? Cum
poţi răspunde nevoilor celuilalt dacă nu eşti în contact cu propriile tale nevoi? Poţi oare respecta spaţiul personal al
celuilalt dacă nu eşti conştient de spaţiul propriu? Poţi oare
avea grijă de o altă persoană dacă nu ai capacitatea să te îngrijeşti de propria fiinţă?
Numai
respectând calea cunoaşterii şi a
iubirii de Sine reuşim să ne angajăm cu toată fiinţa într-o relaţie de iubire. Numai
urmând această cale, un partener devine într-un cuplu oglinda celuilalt. Ceea
ce vom oferi o să şi primim la un moment dat. Suntem responsabili pentru ceea
ce suntem şi avem relaţia pe care noi o fiinţăm, nimeni altcineva în afara
noastră. Suntem autorii propriei noastre realităţi. Aşa încât, dacă dăruim
iubire şi încredere vom primi iubire şi încredere.
Cum
se poate ajunge la iubirea de sine? Eu cred că prin acceptarea a tot ceea ce
suntem ca fiinţă. Asta înseamnă să primesti cu încredere şi iubire tot ceea ce exista acolo în interiorul
nostru: neîncredere, furie, tristeţe, dependenţă, vulnerabilitate, critică, şi
tot ceea ce simtim printr-o atitudine de deschidere. Numai acceptând cu blandeţe
tot ceea ce descoperim ca fiind prezent în noi, vom putea şi transforma. Aceasta
este calea spre vindecare. Să nu uitam că Universul înseamnă mişcare şi că noi
suntem parte din acest Univers. Inconstientul nostru, ca forta vindecatoare, funcţioneaza
după aceleaşi principii ca şi Marele Univers. Aşadar să lăsăm emoţiile să
curgă, să ne deschidem către ele, să le creăm spaţiu hrănindu-ne din forţa lor.
Se
poate afirma că într-un cuplu apar tensiuni pentru că partenerii nu sunt obişnuiţi să accepte, în egală măsură, atât propria fiinţă
cât şi fiinţa celuilalt. Numai printr-un demers deliberat putem să întelegem şi să armonizăm în mod
constructiv diferenţele care există între noi. O relaţie de cuplu reprezintă o legătură între doi oameni
ce poartă în spate “bagaje” care aparent
sunt diferite. Şi am în vedere aici educaţia, sistemul de valori, modelele comportamentale
preluate de la părinţi etc. Sunt exact tocmai “calităţile” care ne atrag la o anumită persoană , motivându-ne să construim
o relaţie, şi pe care ajungem să le respingem la un moment dat. Şi asta pentru
că suntem dependenţi de aceste bagaje cu care venim din urmă, pe care încercăm
să le aşezăm, cu mare grijă, într-un loc pe care tindem să-l extindem, ajungând, pe parcursul relaţiei, să ocupe tot mai mult din spaţiul cuplului. Mai
mult chiar, încercăm să ţinem închise căile de acces către aceste
resorturi intime chiar şi pentru noi. Şi nu lăsăm pe nimeni să le deschidă. Ca şi când
ar fi în contradicţie cu bagajele celuilalt… Evident, printr-o astfel
de atitudine ne va fi destul de greu, dacă nu chiar imposibil, să primim mirificul cadou al punerii lor în comun, în
sensul împărtăşirii realităţii interioare cu celălalt. Dacă am privi lucrurile din acest unghi, am
putea acorda mai multă atenţie momentului
în care întâlnim o anumită persoană. Ar trebui, poate, să
căutăm răspunsul şi la aceste întrebări: De ce suntem atraşi de ea? De
ce o respingem pe alta? Apare ea întâmplător în viaţa noastră? Dacă am încerca
să fim deschişi sufletului nostru, am simţi că nimic nu este întâmplător. Persoana
acceptată reprezintă, de fapt, umplerea
unui gol existent în noi. Mai exact, trăsăturile
de personalitate ale persoanei alese vin să le completeze pe ale noastre (firea
emotivă poate întâlni pe cea îndrăzneaţă, firea dominatoare, pe cea submisivă,
firea blândă, pe cea furioasă etc.).
Dificultăţile
de relaţionare apar din tendinţa de a-l schimba pe celălalt, ca şi când bagajul
nostru ar fi cel mai cuprinzător. Nu suntem obişnuiţi cu ideea de a da şi a
primi, de a-l accepta pe celălalt cu tot Universul lui şi de a ne simţi
binecuvântaţi că suntem invitaţi în el. Daca am fi mai prezenti in noi si in
celalalt ne-am putea hrani din acest schimb permanent de energie. Acest schimb
reprezinta adevarata dezvoltare a fiintei si a cuplului. Astfel, ceea ce numim
diferente devin adevarate resurse pentru
fiecare in parte si pentru cuplu. Relatia de cuplu va deveni vie, va respira si
va fi respirata de partenerii care o
fiinteaza.
Daca
am deveni conştienţi că nu suntem separati de celalalt ci că suntem părţi dintr-un
Intreg am simti binecuvantarea pe care o primim cu fiecare intalnire pe care o
avem cu celalalt. Universul celuilalt nu e diferit de al meu. Ele fac parte din
acelasi Univers Interior si in acelasi timp din Marele Univers. Cu alte cuvinte
ceea ce resping in celalalt resping de fapt in mine. Ceea ce ma atrage la
celalalt ar putea fi ceea ce inca nu a devenit viu in mine cu toate ca exista
acolo si am nevoie de el. Suntem continuti si continem toate fiintele din jurul
nostru. Suntem schite ale aceluiasi portret.
Calea nu e deloc dificila. Este nevoie doar de
deschidere, prezenta in Sine, incredere si acceptare. Vindecarea vine de la
sine….si iubirea o data cu ea…
Psihoterapia,
indiferent de forma pe care o imbraca, faciliteaza reflectatea imaginii proprii
in oglinzile celorlalti. Pot spune deschis ca in demersul terapeutic cu
clientii mei nu numai ei sunt cei care se simt imbogatiti in urma acestei
experiente ci si eu. Cu fiecare client in parte, persoana cu care lucrez e una
singura de fiecare data, si acea persoana sunt eu.
Psiholog Diana BĂLAN
Secţia Neurologie
Spitalul
Universitar de Urgenţă Militar Central “Dr. Carol Davila”, Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu